Jóga egyszerűen

Heti ászana: gyertyaállás

A jógában a fordított testhelyzetek gyakorlásával számos jótékony hatást gyakorol a szervezetünkre. Nem véletlen, hogy amikor Geeta Iyengart, B.K.S. Iyengar lányát arról kérdezték, hogy ha csak egy ászanára lenne ideje egy nap, melyiket választaná, a válasz így hangzott: egy fordított testhelyzetet.   A heti ászanánk, a gyertyaállás, szankszrit nevén a szálamba szarvángászana egy viszonylag könnyebb ilyen… Tovább »

Heti ászana: boldog baba póz

Kicsit lemaradtunk a heti ászanákkal, de sebaj, most folytassuk valami játékossal, a boldog baba pózzal, vagyis az ananda balászanával. A babák imádnak játszani a lábaikkal, ezen az ászanán keresztül pedig újra átélhetjük azt az egyszerű, tiszta gyermeki örömet, amit babakorunkban a talpak, bokák, lábujjak felfedezése okozott.  Ez a póz tulajdonképpen egy vízszintesen végzett előrehajlás, egyben fekvő guggolás,… Tovább »

Heti ászana: harcos 3.

Sokat írtam már itt is az egyensúlyról, és most nemcsak a fizikai értelemben vett egyensúlyra gondolok, hanem a kiegyensúlyozottságra, a mentális szinten is elérhető harmóniára. Hiszem, hogy ahogyan a fizikai testünk erős, rugalmas, hajlékony lesz, úgy alakulunk hozzá nemcsak “fejben”, hanem lélekben is: ebben segít nekünk a jóga. Bár egy lábon egyensúlyozni kihívást jelent, érdemes… Tovább »

Heti ászana: harcos 2.

Ígértem, folytatjuk, megyünk tovább a harcosokkal, a héten a kettes van terítéken, hogy az önbizalmunk, amit az egyessel felépítettünk, szuper állóképességgel párosuljon. Nemcsak fizikai síkon erősít, hanem a koncentrálóképességet is fejleszti. Ahogyan a tekintettel is egy pontra fókuszálunk ebben a pózban, úgy összpontosítjuk az energiákat is a tartás stabilizálására. Nézzük sorban, részletezve, hogy a gyakorlatban… Tovább »

Heti ászana: delfin póz

A hőség beköszöntével egyre többet gondolok a tengerpartra, ennek eredménye a heti ászana, a delfin póz 🙂 Kezdők is bátran kipróbálhatják! Egyszerűnek tűnik ugyan, de számos érv szól amellett, hogy beépítsük akár a napi gyakorlásba. Amellett, hogy felkészít a nehezebb fordított testhelyzetekre (megszokjuk, hogy súlyt tartunk az alkaron, vállakon), számos egyéb jótékony hatása is van…. Tovább »

Heti ászana: füzértartás

Szeretem az ilyen ászanákat, amikről a helyes kivitelezés mellett lehet kicsit sztorizni, van egy kis színes is amellett, hogy “tadászánából indítsd”… 🙂 A jógában minden ászanának van valamilyen energetikai minősége, például néhány póz vitalizál, feltölt, mások nyugtatnak, stabilizálnak. A füzértartásnak  (más néven malászanának) lecsendesítő hatása van, kiváló póz, ha le szeretnél kicsit nyugodni.  Indiában vagy… Tovább »

Heti ászana: kapupóz

A kapupóz a törzs oldalsó izmait nyújtó tartás, és kezdők is bátran gyakorolhatják, sőt, kiváló előkészítő póz a haladóbb, álló helyzetben történő oldalra hajlításokhoz. Szankszrit néven parighasana, melyben a “parigha” előtag egy keresztpántra, vagy rúdra utal, mert az ászana teljes verziójában a test alakja egy lezárt kapura emlékeztet.  A póz tehát nyújtja a törzs oldalát egészen a… Tovább »

Heti ászana: jógahíd

Egy nagyon sokoldalú hátrahajlító ászanával, a jógahíddal, vagyis a kandarászanával folytatjuk a sorozatot, amely kiváló előkészítője lehet más, energetikai szempontból különböző hatással bíró ászanáknak: például a fűtő, stimuláló hatású íjtartásnak, vagy a regeneráló hatású gyertyaállásának.   Így tulajdonképpen többféle célt is szolgálhat: vagy nyugtató pózként alkalmazzuk, de nyithatjuk, erősíthetjük vele a testet, mert a mellkast… Tovább »

Heti ászana: galambpóz

Egy kicsit már haladóbb ászanát, a galambpózt, vagy szanszkrit nevén az Ékapáda rádzsakapótászanát mutatom be- szerintem most maradjunk a galambnál. Rendszeres gyakorlásával más, nehezebb pózok kitartása is könnyebbé válik majd, de a hétköznapi életünket is megkönnyíti. Nagyon sok feszültséget tudunk tárolni a csípő, medence környékén, ez akadályozza a medence egészséges működését, menstruációs zavarokat vagy nőgyógyászati panaszokat okozva, ezért… Tovább »

Heti ászana: istennő póz

Ez az egyik kedvenc ászanám. Nemcsak a neve gyönyörű, de maga a tartás is fenséges. Emellett ha kitartóan  gyakoroljuk, áldásos hatásai sem maradnak el… A guggolásokkal hatékonyan és gyorsan edzhető a test alsó része. Az általában istennő póznak nevezett ászana tulajdonképpen egy állásban, széles terpeszben végzett guggolás, amely nemcsak az izmokat veszi célba, de az… Tovább »

Heti ászana: könnyű ülés

A jóga öt klasszikus ülésmódja közül a sarokülést, vagyis a vadzsrászanát már megnéztük korábban, most egy pihentetőbb, kezdők számára is könnyen kivitelezhető ülésmódot bontunk le, a könnyű ülést vagy más néven szukhászanát (de nevezhetjük törökülésnek is).  A könnyű ülés amellett, hogy az ízületi szalagokat nyújtja, a hátizmokat is erősíti. Oldja a boka, térd merevségét is…. Tovább »

Heti ászana: széktartás

Mára egy olyan ászanát hoztam, amely alaposan megdolgoztat: nemcsak az állóképességet fejleszti, hanem a hasi szerveket is aktiválja, a hasizmokat, a láb izmait (a combizmokat, sőt még a talp apró izmait is), -ízületeit erősíti, és a testtartást is javítja. Ez még nem elég? Van tovább: a mellkast nyitja, és erősíti, valamint nyújtja a vállakat.  A széktartás gyakran… Tovább »

Heti ászana: kobra póz

Remélem nem unjátok még a tartásjavítást, én legalábbis nagyon sokat találkozom mostanában ezzel a problémával, így erre a hétre is egy ilyen ászanát hoztam, a kobra pózt, vagy más néven budzsangászanát. Már az sms-nyak kapcsán is megemlítettem, és nem is hinnénk, mennyire szükségünk van a kobrára, hiszen a tartásjavításon kívül  számos pozitív hatása ismert: nyitja a… Tovább »

Heti ászana: lefelé néző kutya

A lefelé néző kutyát, azaz az adho mukha svanászanát (vagy angolul: downward facing dog) dicsőítő poszt már korábban megjelent, akkor 5 okot soroltam fel, hogy miért is érdemes ezt a szerintem multifunkciós ászanát mindennap gyakorolni. De helye van itt az ászana-sorozatban is, bontsuk le a szokásos módon is! A dinamikus jógában gyakori átvezető póz, sőt… Tovább »
Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!